:) MUHASABAH LILLAH (: Harta yang paling menguntungkan ialah SABAR
Teman yang paling akrab adalah AMAL
Pengawal peribadi yang paling waspada adalah DIAM
Bahasa yang paling manis ialah SENYUM
Dan ibadah yang paling indah tentunya KHUSYUK

Mereka baik hati^^

20120127

Eh awak, orang lain pun ada PERASAAN jugak eh. Harap maklum :')

Bismillah.
Assalamualaikum.

Eh korang pernah terasa hati dengan sesiapa. Mesti pernah kan kan kan?
Huhuhu. Ana pun sama. Lagi2 bila kita dah semangat habis cerita sumting-mood tengah happy gila lah en-dengan harapan orang tu pun hayati kegembiraan korang sekali dia balas benda2 macam SO?, Ouhhhhh...(yang sangat panjang pastu tak bagi respon), Ok lah tu , ectera (eh macamni ke eja dia? bantai :D haha)...

Ok maybe ada yang rasa oh takpelah dia balas camtu. Tapi bagi ana kan, sangat2 frust dan rasa macam nak sedekah bazooka je, takpun M16. Eh cubalah hormat perasaan orang lain sikit. And again, maybe some might thing its not a big deal but for me, from this not-a-big-deal thing boleh jadi chaos ke apa ke. Lagi2 kan, yang bantai sume benda nak dibalas so nye. Ok, let me give you a few example okehh.

Situation 1:

A: Eh laki tadi tu abang kau eh?
B: Haah.
A: Eh handsome lah wehhh~
B: So?
A: Eh sorry lah weyy, aku gurau je.
B: So?
A: Eh kau marah kat aku ke?
B: Bila?

pfftt =='

Situation 2:

A: Weh kau nak tahu tak, masa cuti aritu en, aku gi holiday ngan family aku tau. Gi jalan sane jalan sini, jumpa orang tu jumpa orang ni. Lepastu sekali kan dalam kete tetibe bapak aku buat lawak, kahkahkah.....
B: Ouhhhhh.....
A: Eh kau ni taknak dengar ke apa? Bad mood eh?
B: Takdelahh..

pffttt =='

Situation 3:

A: Weh kau marah ngan aku ke? Aku mintak maaf ehh. Sori tau, alah aku bukannya sengaje.
B: Ok, takde apelah.
A: Ok thanks, ni yang aku suke kawan ngan kau oh pemaaf, ringan tulang, baik hati, bla bla bla
B: K

pffftt =='

Ok, kalau ANDA berada dalam situasi di atas, apa PERASAAN anda? Kalau ana, dah lama dah ana tembak si B tu barang sedas dua. haha, kidding. Ana pun taktahu nak respon macamane kalau berhadapan dengan orang macamtu. Any suggestions? Hmmm.. Mari kita tengok hasil interviu ana dengan beberapa orang ternama di bawah ini...

SP^^ : Apa perasaan anda dan apa yang akan anda respon bila berhadapan dengan situasi2 di atas?

Rando Pangalili: Kalau saya nya, saya pasti sebel amat. Tapi ya lah, ikut kondisi juga. Barangkali orang itu nghadapi keadaan sulit ya. Maningan kita sangka baik ajaa... [ baik betul si Rando ni. hehe ]

Ayiu Raudhahah: Kalau Ayiu, ayiu akan rasa hot jugak lah. *sini kipas cepat*(cakap kat asisstant dia) huhu. Kalau SP bagi bazooka, ayiu bagi selaras senapang.[guna penjodoh bilangan lagi tu] huhuhu. tak cukup dengan tu, ayiu repot kat laki ayiu, Wan Aidiladha. hehehe. [amboi, repot kat laki dia siap, haha]

Najuwawa Lathief: Kalau saya, saya respon dengan buat muka. Pastu nyanyi2 lagu biar dia faham perasaan hati saya. Lepastu saya balik cerita kat besties saya. Saya sayang besties saya sebab dia tak penah buat perangai macamtu. [ohh, kena nyanyi2 eh? HAHA]

-Cerita rekaan, takde kena mengena dengan yang hidup ataupun yang meninggal dunia-

Hahahaha. Nampak tak, orang ternama[kononnya lah] kat atas ni pun tak minat ngat tau ngan orang yang berperangai camtu. Maka, silalah ubah perangai anda itu. Tak banyak, SIKIT pun jadilah ye. Jaga dan hormat perasaan orang tu adalah perkara MULIA. Nanti orang akan balas benda yang sama yang kita buat kat orang tu. Harap faham. Ok, nak abaikan kata2 seorang budak yang tahpape ni pun takpe. Tak kisah pun. Ini cuma nasihat dari lubuk hati ini, yang seringkali terasa hati. [ok,ana memang cepat sentap. tahpape enn. cepat bagi ana bazooka. dushhh!!! haha]

Eh tidak lupa, bersangka baik juga adalah perkara MULIA. Kita ni jangan forever after je terasa hati eh dengan orang. Ni pesanan untuk semua espesially diri ana yang semedang je terasa. haha, emosi! Ok, jangan contohi sikap ana yang suka beno sentap. Tak senonoh betul. Bukan ikutan yang baik ye. Jangan ikut perangai ana yang satu ni :) 

Wallahua'lam bissawab.
Segala yang baik itu datang daripada Allah dan jadikan amalan.
Yang kurang baik tu harap dapat ditegur agar tidak berulang lagi dan jadikan sempadan.

Till then,
wassalam :)

Nota 1: Ini cuma pendapat ana, mungkin ada yang setuju mahupun tidak setuju. Whatever it is, smile always, its a sunnah. :)

2 comments:

Kucing Nakal said...

kemain benci lagi kau kt aku ye...haha

Inni Akhafullah said...

haha. eh terasa ke?
aku taktahu camane lagi nak gtau yang aku memang nyampah orang buat camtu. hahaha. btw, sori lah bro. :)
peace eh, jangan dendam2 pulak lepasni. kita dah lah classmate :)

Potpet potpet